بازدید: ٢۴٨

متغیرها در سوییفت (آموزش SWIFT)

بازگشت به صفحه اصلی آموزش سوییفت (Swift)

متغیرها محل ذخیره داده های ما می باشند که برنامه ها می توانند آنها را تغییر داده و دستکاری کنند. هر متغیر در سوییفت دارای نوع خاصی میباشد که اندازه و مقدار حافظه متغیر، بازه مقادیری که می توانند در درون حافظه ذخیره شوند و مجموعه ای از عملگرهایی که می توانند برای متغیر بکار برده شوند را مشخص می کند.

سوییفت دارای انواع متغیرهای زیر می باشد:

Int یا UInt: از آن برای اعداد صحیح استفاده می شود. می توانید از Int32، Int64 برای تعریف اعداد صحیح علامتدار 32 یا 64 بیتی استفاده کنید در حالیکه از UInt32  یا  UInt64 برای تعریف متغیرهای اعداد صحیح بدون علامت 32 یا 64 بیتی استفاده می شود. بعنوان مثال: 42 و یا -32.

Float: از این متغیر برای نمایش یک عدد اعشاری 32 بیتی استفاده می شود. از این متغیر برای ذخیره اعداد اعشاری کوچک استفاده می شود. بعنوان مثال: 3.14159 ، 0.1 و یا -273.158.

Double: از این متغیر برای نمایش یک عدد اعشاری 64 بیتی استفاده می شود و یا زمانی که عدد اعشاری ما بسیار بزرگ می باشد استفاده می شود.

Bool: این متغیر یک مقدار بولین را که درست یا نادرست می باشد، نشان می دهد.

String: این متغیر برای مجموعه کاراکترها بکار برده می شود. بعنوان مثال: “Hello, World”.

Character: این متغیر برای یک تک کاراکتر بکار برده می شود. بعنوان مثال: “C”.

همچنین این امکان در سوییفت وجود دارد تا انواع متغیرهای دیگر را نیز تعریف کنید که در قسمتهای بعدی به بررسی و شرح آنها می پردازیم(همانند: Optional، Array، Dictionaries، Structures و Classes).

در قسمت زیر به بررسی نحوه تعریف و استفاده از انواع مختلف متغیرها در سوییفت می پردازیم.

 

تعریف  متغیر

 

با تعریف متغیر به کامپایلر می گوییم که کجا و چه مقدار فضا برای متغیر ایجاد کند. قبل از استفاده از متغیرها باید آنها را با استفاده از کلمه کلیدی Var تعریف کنید:

 

متغیرها در سوییفت swift

 

مثال زیر نشان می دهد که چگونه متغیری را در سوییفت تعریف کنید:

 

متغیرها در سوییفت swift

 

هنگامی که برنامه فوق را با استفاده از Playground اجرا می کنیم، نتیجه زیر حاصل می شود:

 

متغیرها در سوییفت swift

 

حاشیه نویسی

 

در هنگام تعریف یک متغیر می توانید برای آن حاشیه نویسی کنید تا مثلا مشخص کنید که چه نوع مقداری می تواند در این متغیر ذخیره شود. در زیر نحوه نوشتن آن را مشاهده می کنید:

 

متغیرها در سوییفت swift

 

مثال زیر نحوه تعریف یک متغیر در سوییفت را با استفاده از حاشیه نویسی (Annotation) نشان می دهد. این نکته را مدنظر داشته باشید که اگر از نوع حاشیه نویسی استفاده نمی کنید، آنگاه لاجرم یک مقدار اولیه برای متغیر شما درنظر گرفته می شود. اگر نمی خواهید اینگونه باشد، می توانید متغیر خود را با استفاده از حاشیه نویسی تعریف کنید.

 

متغیرها در سوییفت swift

 

هنگامی که برنامه فوق را با استفاده از playground اجرا می کنیم، نتیجه زیر حاصل می شود:

 

متغیرها در سوییفت swift

 

نامگذاری متغیرها

 

نام یک متغیر می تواند بااستفاده از حروف، ارقام و کاراکتر زیرخط (_) ایجاد شود. نام یک متغیر حتما باید با یک حرف یا کاراکتر زیر خط (_) شروع شود. زبان برنامه نویسی سوییفت نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساس است بنابراین بین حروف کوچک و بزرگ تفاوت قائل می شود.

شما می توانید از کاراکترهای ساده یا یونیکد برای نامگذاری متغیرهای خود استفاده کنید. در مثالهای زیر نحوه نامگذاری متغیرها را مشاهده می کنید:

 

متغیرها در سوییفت swift

 

هنگامی که برنامه فوق را با استفاده از playground اجرا می کنیم، نتیجه زیر حاصل می شود:

 

متغیرها در سوییفت swift

 

نمایش متغیرها

 

شما می توانید با استفاده از تابع Println، مقداری جاری یک متغیر یا یک مقدار ثابت را نمایش دهید. می توانید مقدار متغیر را با قرار دادن نام آن بین یک جفت پرانتز و نیز قرار دادن یک بک اسلش(\) قبل از پرانتز باز،  در درون عبارت دیگری نمایش دهید. به مثال زیر توجه کنید:

 

متغیرها در سوییفت swift

 

هنگامی که برنامه فوق را با استفاده از playground اجرا می کنیم، نتیجه زیر حاصل می شود:

 

متغیرها در سوییفت swift

 

بازگشت به صفحه اصلی آموزش سوییفت (Swift)

طراحی سایت و سئو توسط ضابط